Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-09@06:00:38 GMT

این صلح کم از آن قیام نداشت!

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۵۳۱۵

این صلح کم از آن قیام نداشت!

علی متقیان طی یادداشتی در ایسنا نوشت:«روزگار امام علی (ع) در کوفه پس از اعلام رأی ناعادلانه و انحرافی ابوموسی اشعری و مخالفت خوارج با حکمیت به سختی می‌گذشت. اختلاف‌هایی که بین مسلمانان بر سر حکمیت پدید آمده‌ بود، از یک طرف و جدا شدن عده‌ای از طرفداران تندرو حضرت در اعتراض به پذیرش حکمیتی که خود بر امام تحمیل کرده بودند، و آغاز مقابله رسمی خوارج با امام، از سوی دیگر، کار را بر ایشان سخت کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 از طرفی در دیگر سرزمین اسلامی، معاویه به عنوان خلیفه خودخوانده در شام، علیه حکومت امام علی (ع) توطئه می‌کردند و گروه‌های راهزنان و مزدوران خود را تشویق می‌کرد که کوفه را ناامن کرده و دست به سرقت‌های ایذایی و آتش زدن خرمن‌ها و ضربه‌های اقتصادی و اجتماعی در مقر حکومت امام علی (ع) را ناامن جلوه دهند؛ به صورتی که مردان کوفه دیگر برای اعزام به جبهه آماده نمی‌شدند و دعوت امام را اجابت نمی‌کردند.
ناامنی در شهر، حمله به روستاهای اطراف و غارت اموال مردم و سرقت و زورگیری زینت‌آلات زنان توسط عمال معاویه، کار را چنان بر امام سخت کرده‌ بود که فرمود: اگر مردی بشنود که خلخالی را از پای زن اهل ذمه به زور درآورده‌اند، از غصه دق کند بر او هرجی نیست.
فضای کوفه پس از نهروان تا شهادت حضرت به دلیل دخالت‌های پنهانی معاویه سخت آشفته بود و امام علی (ع) با این مردم کوفه موفق نشد قصد خود را که به اتمام رساندن کار صفین بود به دلیل کوتاهی‌هایی که از مردم کوفه دید، به نتیجه برساند.
پس از اتمام‌ کار، خوارج نهروان گویا هشت نفر از طرف‌داران این تفکر باقی‌ ماندند و این تفکر را ادامه دادند.‌ از میان جان سالم به‌در بُردگان جنگ نهروان، سه نفر به مکه رفتند و در کنار کعبه با یکدیگر هم‌ قسم شدند که سه نفر از بزرگانی را که برای جامعه اسلامی مشکل ایجاد کرده‌اند، در یک زمان از پای درآورند. هر سه، هم‌عهد شدند که در شب نوزدهم ماه رمضان که شب قدر است، هنگام نماز صبح سه نفر را هم زمان ترور کنند: امام علی (ع) در کوفه، معاویه در شام و عمروعاص در مصر. هر سه به کشور مورد نظر حرکت کردند تا صبح نوزدهم ماه رمضان سال ۴۰ هجری با هم عملیات ترور را انجام دهند. ابن ملجم برای انجام ماموریت از پیش تعیین شده، به کوفه آمد و منتظر زمان موعود بود. در روزهایی که در کوفه پرسه می‌زد، با دختری به‌نام قطام آشنا شد. آن دختر شرط ازدواج را از پای در آوردن امام علی (ع) قرار داد؛ خواسته‌ای که ابن ملجم را از قبل با پیمانی به کوفه کشانده بود. مراوده نامشروع ابن ملجم با قطام و اصرارش بر قتل امام علی (ع) موجب شد، شمشیری را که ابن ملجم قصد داشت به‌وسیله آن، به نیت شومش دست یابد، به زهری آلوده کرد که از نگاه و رابطه نامشروع با قطام به شمشیر اضافه شده بود.
صبح نوزدهم رمضان سال ۴۰ هجری هر سه برای انجام ماموریت حاضر شدند. عمروعاص به‌دلیل بیماری به مسجد نیامده بود و فرد دیگری از پای درآمد. معاویه با اصابت شمشیر به ران پایش جان سالم به‌در برد و ابن ملجم شمشیر زهرآلودش را هنگامی که امام سر از سجده برمی‌داشت، بر سر مبارک امام علی (ع) فرود آورد.
امام پس از فرود آمدن شمشیر زهرآلود بر سر مبارکش، فرمود: «فزت برب الکعبه» به خدای کعبه رستگار شدم، گویا همان زمان به یاد رسول خدا(ص) افتاد که فرمود رستگار از دنیا خواهی رفت.
حضرت را از مسجد به خانه انتقال دادند. وقتی طبیب آوردند تا او را معاینه کند، طبیب پس از انجام معاینات، رو به فرزندان مولا کرد و گفت: شمشیر زهرآلود کار خودش را کرده است و بیمار از این بستر برنمی‌خیزد.

امام در روز بیست و یکم رمضان سال ۴۰ هجری بر اثر زهری که از نگاه نامشروع ابن ملجم به شمشیر اضافه شده بود، به شهادت رسید و او را شبانه و مخفیانه در خارج از کوفه محلی که به آن نجف یا نیجف گفته می‌شد، به صورت مخفیانه در کنار قبر آدم و نوح به خاک سپردند. و به طریقی این کار را انجام دادند که مردم کوفه از محل دفن حضرت آگاهی نداشته باشند.
کوفیان پس از شهادت امام علی (ع) به سراغ امام‌ حسن مجتبی (ع) رفتند و همگی با حضرت بیعت کردند و امام حسن (ع) رسما در کوفه خلافت را پذیرفت و به عنوان خلیفه پنجم کار خود را آغاز کرد.

امام حسن (ع) در ادامه اقدامات امام علی (ع) کار مانده زمان پدر را دنبال کرد و تصمیم گرفت کار صفین را ادامه دهد. مردم کوفه را دعوت کرد برای ادامه کار باقیمانده از زمان پدر. مردم کوفه که با بیعت خود امام را به عنوان خلیفه پنجم پذیرفته بودند، دعوت حضرت را پذیرفتند و در محلی در مدائن جمع شدند. شب هنگام تمامی همراهان گرد امام حسن (ع) جمع شدند، هماهنگی های لازم صورت گرفت، سفارشات لازمه از سوی امام بیان شد ‌و همگی دست بیعت دادند تا فردا صبح، پس از اقامه فریضه صبح، به صورت دسته جمعی به طرف صفین محل استقرار معاویه حرکت کنند.

نیروهای بیعت کرده و اعلام آمادگی نموده، برای استراحت به محل‌های مورد نظر حرکت کردند و قرار گذاشتند همگی صبح در محل مورد نظر حضور یابند و پس از اقامه فریضه صبح ،به محل مورد نظر اعزام شوند.
امام حسن (ع) صبح برای اقامه نماز به محل اجتماع حاضر شدند و تعداد اندکی برای نماز حضور یافتند، گویا آنطور که مورخین نوشته‌اند ماموران معاویه شبانه به نیروهای امام مراجعه و همه آنها را از فرمانده گرفته تا اعضای داوطلب را تطمیع کرده و به نفع خود خریدند و آنها را از اعزام به همراه امام بازداشتند!!

این تسلیم در برابر خواسته معاویه و پذیرش وعده‌هایش اولین قدم عهدشکنی کوفیان با امام حسن (ع) بود، امامی که فاصله کوتاهی از بیعت با او گذشته بود. همان‌هایی که چندی پیش رسما با امام بیعت کرده بودند امروز او را تنها گذاشته، مفتون وعده‌های توخالی معاویه‌ای شدند که دیروز حیله او را در جنگ صفین دیده بودند!
هنگام عهد گردهم آیی و اقامه نماز صبح قبل از حرکت فرا رسید. ‌قرار بود همه کسانی که اعلام آمادگی کرده بودند، به موقع حاضر شده پس از اقامه فریضه صبح آماده حرکت شوند. امام حسن (ع) به‌موقع وارد شد، با تعداد محدود همراه مواجه شد، ‌از لشکر عدیده ای که دیشب پیمان بسته بودند! خبری نبود، با تعداد محدودی که حاضر شده بودند به اقامه نماز مشغول شد. در میانه نماز عده‌ای به امام حمله ور شدند و با شمشیر به امام تعرض کردند و هنگام نماز با زدن ضربه ای به پای امام، حضرت را مجروح کردند و خیمه و فرش زیرانداز امام را باخود بردند و تعداد محدودِ حاضر هم به جای کمک و همراهی، فراری شدند.
امام ماند تنها و زخمی، تا اینکه حاکم مدائن که از خاندان ثقفی بود، حضرت را به خانه برد و به درمان حضرت پرداختند.
یاران عهد شکن کوفی نه تنها امام خود را یک شبه به تطمیع معاویه تنها گذاشتند و هنگامی که مجروح شد به یاری او نشتافتند، بلکه در برابر تطمیع معاویه که برای تحویل دادن حضرت مبلغ تحریک کننده ای تعیین کرده بود، قصد داشتند امام را تحویل دهند.
مردم عهدشکن کوفه با امام این‌گونه رفتار و حضرت را خانه‌نشین کردند.
در همین ایام تنهایی امام است که معاویه از بی کسی و تنهایی امام استفاده کرد و پیشنهاد صلح با امام حسن (ع) را مطرح کرد؛ پیشنهادی که معاویه حتی یک درصد هم باور نداشت که مورد تایید امام حسن بن علی (ع) قرار بگیرد، با تمام ناباوری معاویه، حضرت صلح را پذیرا شد.
صلح امام حسن (ع) در آن مقطع با وجود این قبیل همراهان کم از قیام امام حسین (ع) با آن یاران باوفا نداشت.
قیام امام حسین (ع) در جهت بازگشت دین و اصلاح اسلام جدش بود، این صلح همان اثر را داشت و موجب قوام دین اسلام شد. با این تفاوت که امام حسن (ع) با صلح به موقع و امام حسین(ع) با قیام به موقع اسلام را از دست منحرفین نجات دادند.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان میانکاله شب قدر جوشن کبیر دعای روز بیست و یکم رمضان امام حسن بیست و یکم رمضان علی متقیان ماه رمضان میانکاله شب قدر جوشن کبیر دعای روز بیست و یکم رمضان مردم کوفه امام علی مورد نظر ابن ملجم امام حسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۵۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس؛ محور پنجمین کنگره امام رضا(ع)

دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) گفت: در این کنگره تلاش شده به موضوع مهم جهان از منظر امام رضا نگریسته شود و از آنجا که موضوع و چالش جهان معاصر ما تبعیض و بی‌عدالتی است، بنابراین موضوع و عنوان کنگره امام رضا نیز عدالت برای همه، ظلم به هیچکس است. - اخبار استانها -

به گزارش تسنیم، نشست خبری پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) که روزهای 25 و 26 اردیبهشت در مشهد برگزار خواهد شد، امروز؛ سه‌شنبه 18  اردیبهشت در کتابخانه و موزه ملی ملک در تهران برگزار شد.

حجت الاسلام سید سعید رضا عاملی؛ دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در این نشست خبری با بیان اینکه کنگره جهانی حضرت رضا (ع) یک قدمت 40 ساله دارد، گفت: اولین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در سال 1362 آغاز شد و تا سال 72 چهار کنگره برگزار شد. این کنگره‌ها در سطح بسیار بالایی با حضور اندیشمندان و دانشمندان مراجع عظام برگزار می‌شد و رهبر حکیم انقلاب از سخنرانان کلیدی این کنگره بودند. کتاب انسان 250 ساله به نوعی انعکاس سخنرانی‌های ایشان در چهار کنگره است.

وی افزود: پس از توقفی تقریبا 30 ساله در برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در سال 1401 تولیت آستان مقدس رضوی عزم کردند تا کنگره به عنوان پرچم و سرمایه هویتی آستان قدس رضوی احیا شود تا بتواند امتداد ملی و جهانی پیدا کند. خوشبختانه در مدت یک سال و نیم موفق شدیم 50 پیش‌نشست برگزار کنیم که 17 پیش‌نشست در خارج از ایران و 33 پیش‌نشست در داخل ایران برگزار شد.

دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) گفت: در پیش‌نشست‌های خارج از ایران 30 کشور مشارکت کردند و 5 پیش‌نشست در کشور‌های آمریکای لاتین، پاکستان، عراق، ترکیه با محوریت انگلیس در اروپا برگزار شد. در این پیش‌نشست‌ها که دست کمی از یک نشست اساسی نداشت، امتدادی در میان شیعه‌شناسان، ایران‌شناسان و علاقمندان به مطالعه فرهنگ اهل بیت در رشته‌های مختلف از حوزه‌های معارف دینی تا کسانی که تخصص‌شان ریاضیات، کامپیوتر، انسان شناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی بود با رویکرد‌های مختلف عنوان اصلی کنگره پنجم صورت گرفت.

عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس؛ عنوان کنگره جهانی امام رضا(ع)

عاملی با بیان اینکه عنوانی که برای کنگره پنجم و شش کنگره‌ای که پس از آن هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، انتخاب شده، دیدگاه‌ها و رویکرد تمدنی حضرت رضا (ع) به مسائل مختلف است، افزود: تلاش کردیم به مسائل و چالش‌هایی که در سطح جهان وجود دارد، بپردازیم؛ بنابراین موضوع کنگره عدالت برای همه، ظلم به هیچکس است. عدالت و تبعیض اساسی‌ترین موضوع جهان معاصر ماست که موضوع کنگره پنجم حضرت رضا (ع) نیز هست.

وی با اشاره به تحولات غزه ابراز کرد: غزه جنایت و کشتار جمعی عمیقی را تجربه می‌کند. غزه شاهد یک جنایت بزرگ است که به آواره شدن یک میلیون انسان، گرسنگی 500 هزار نفر و کشتار بیش از 50 هزار انسان بی‌گناه منجر شده که 16 هزار نفر آنان کودکان بودند. زنان، کودکان و مردان فلسطین در این کشتار جمعی و جنایت جنگی قربانی شدند.

دبیر کنگره امام رضا (ع) با اشاره به جنگ‌های مرگبار و ویرانگر در ویتنام و فیلیپین و به بردگی گرفتن میلیون‌ها آفریقایی توسط اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها گفت: همه این‌ها کشتار جمعی بوده است. دنیا نیازمند آموزش نسبت به حوزه کشتار جمعی است؛ ظلم فراگیری که مثال بارز آن در نوار غزه است.

عاملی با اشاره به نامه پر از حکمت رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا تصریح کرد: آیت الله خامنه‌ای در دو نامه خود تلاش کردند تا بیداری از خواب صورت بگیرد؛ در شرایطی که خیلی‌ها می‌گفتند مگر کسی به این مطالب گوش می‌دهد، ولی امروز شاهد این بیداری هستیم که محصول آگاهی است.
 
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) موضوع کنگره را «عدالت برای همه، ظلم به هیچکس» عنوان کرد و گفت: کنگره جهانی حضرت رضا (ع) روز‌های 24 و 25 اردیبهشت‌ در تالار قدس حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار می‌شود. 20 نشست در کنگره پیش بینی شده است که به صورت همزمان برگزار می‌شود. در مراسم افتتاحیه کنگره پیام تصویری حضرت آیت الله خامنه‌ای پخش خواهد شد. دکتر رئیسی رئیس جمهور محترم و حجت الاسلام مروی؛ تولیت آستان قدس رضوی سخنران مراسم افتتاحیه خواهند بود. همچنین پیام آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و جوادی آملی در این مراسم قرائت خواهد شد.

وی مهم‌ترین شاخصه کنگره پنجم را بین المللی بودن آن عنوان و اضافه کرد: شاخصه مهم دیگر این است که به مهم‌ترین نیاز جهان امروز که عدالت و مهم‌ترین چالش امروز جهان که تبعیض است، به صورت محوری پرداخته شده است. کنگره جهانی حضرت رضا (ع) کنگره عمیقی است و توانسته با کسانی که مشارکت می‌کنند ارتباط محتوایی برقرار کند و این ارتباط محتواتی یک محتوای عمیقی را منعکس می‌کند.

یک کنگره کاملا محیط زیستی؛ بدون کاغذ

دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تاکید کرد: کنگره حضرت رضا (ع) کنگره بدون کاغذ است و تلاش کردیم که هیچ کاغذی چاپ نکنیم و تولیدات کنگره به صورت الکترونیک در اختیار قرار گذاشته می‌شود و افراد با کیو آر کد آن‌ها را دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: کنگره جهانی حضرت رضا (ع) ناظر بر چالش‌های جهانی به مساله می‌پردازد؛ کنگره‌ای نیست که فقط جنبه‌های معرفتی صرف را بیان کند. داعیه این را دارد که از طریق سرمایه اجتماعی رضوی بتواند یک فضایی به وجود آورد برای اینکه با این مظالمی که در سطح جهانی صورت می‌گیرد، مبارزه شود.

عاملی ابراز امیدواری کرد که در برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع)، امتداد اجتماعی ملی و جهانی اندیشه‌های امام رضا (ع) تبیین شود. 

وی گفت: از سال 1820 تا سال 2020 میزان نابرابری اجتماعی از 28 درصد به 85 درصد رسیده است. دو قرن پیش که این همه امکانات و عقلانیت اجتماعی و علم و دانش کمرنگ‌تر بود، 28 درصد موضوع نابرابری بودند، اما امروزه این آمار به 85 درصد رسیده است.
 
عاملی تاکید کرد: کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تلاش می‌کند این موضوع را با رویکردهای معرفتی، جامعه شناسی، توجه به نظام قدرت از منظر علوم سیاسی و نگاه روابط بین الملل به مساله عدالت و ظلم از منظر امام رضا (ع) بررسی و واکاوی کند.

طعم رافت امام رضا (ع) را باید همه بچشند

دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با بیان اینکه ما می‌توانیم از ظرفیت امامت بسیار بهره‌مند شویم، تصریح کرد: امام رضا (ع)، رئوف، حکیم و مهربان است و مهربانی ایشان را 30 میلیون زائری که هر ساله به زیارت ایشان مشرف می‌شود، احساس می‌کنند. هر ساله 25 زائر ایرانی و 5 میلیون زائر خارجی داریم. این‌ها رأفت امام را درک کردند و در کنار رأفت، حکمت و عقلانیت امام را نیاز داریم درک و فهم کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سازمان بهداشت جهانی 5 حوزه را به عنوان حوزه‌های اصلی نیاز‌های انسان تلقی می‌کند که حوزه اول حوزه غذاست. امروزه نیمی از مردم جهان مساله امنیت غذایی دارند. گرسنگی یک مساله مهم جهان است و امروز در غزه 500 هزار نفر در معرض این شرایط خطرناک و فاجعه‌آمیز هستند.

عاملی افزود: آب آشامیدنی یکی از نیاز‌های اساسی دیگر است؛ جمعیت بزرگی از جهان از آب سالم برخوردار نیستند. مساله دیگر بحث مسکن است؛ یک میلیارد نفر از جمعیت جهان زاغه‌نشین هستند که پیش‌بینی‌ها می‌گوید این جمعیت در چند سال آینده به سه میلیارد نفر می‌رسند. مشکل مسکن فقط ناشی از عدم توزیع منابع مالی نیست، بلکه ناشی از بی عدالتی و ظلم است.

دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با بیان اینکه همه کودکان نیازمند آموزش هستند و آمار سال 2023 نشان می‌دهد نزدیک به 244 میلیون نفر از جمعیت کودک و نوجوان جهان از آموزش برخوردار نیستند، ادامه داد: سوءاستفاده از کودکان یکی از تبعیض‌ها و مظالمی است که در سطح جهانی اتفاق می‌افتد. بالاترین آمار کودک آزاری و سوءاستفاده جنسی از کودکان متعلق به اروپا است. از هر پنچ کودکی که مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرد، سه نفر اروپایی هستند. همچنین آمریکا بالاترین آمار کودک آزاری در جهان را دارد.

مشارکت کنندگان لزوما شیعه و مسلمان نیستند

دبیر بخش بین‌الملل کنگره جهانی حضرت رضا (ع) نیز در این نشست خبری با بیان اینکه 200 مقاله در سطح ملی و بین المللی به دبیرخانه کنگره بین المللی حضرت رضا (ع) ارسال شده است، افزود: در سطح بین المللی تلاش ما این بود که امام رضا (ع) و گفتمان‌سازی رضوی از مسیر زیست کردن و گفت‌وگو در ادبیات رضوی شروع شود.

زهره نصرت خوارزمی با بیان اینکه مشارکت کنندگان در بخش بین المللی لزوما مسلمان و شیعه نیستند، اضافه کرد: شرکت کنندگان در کنگره حضرت رضا (ع) از نژادها، کشور‌ها و طبقات مختلف هستند. و

وی با بیان اینکه در ابتدا 116 کتاب به 24 زبان با دسترسی باز در اختیار محققان قرار گرفت و جلسات متعددی نیز شکل گرفت، گفت: اساتید دانشگاه‌های بزرگی در رشته‌های مطالعات اسلامی و شیعه‌پژوهی که در این کنگره شرکت می‌کنند، توانسته‌اند با ادبیات رضوی ارتباط برقرار کنند.

خوارزمی افزود: تلاش کردیم در برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تعدد جغرافیایی و تکثر هویتی دیده شود. از بورکینافاسو تا برزیل، از توکیو تا میشیگان، از همه قاره‌ها شرکت کننده و از نژاد‌ها و ادیان مختلف داریم.

برگزاری پیش‌نشست‌ها در واتیکان

دبیر بخش بین‌الملل کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با اشاره برگزاری پیش‌نشست‌های کنگره در واتیکان و عراق بیان کرد: در یکی از پیش‌نشست‌ها که در واتیکان برگزار شد از مرکز مریم‌شناسی بیروت، از یونان، رم و واتیکان شرکت کننده داشتیم. همچنین در دو جلسه‌ای که در بغداد عراق برگزار شد از کویت، مراکش، مصر و عراق شرکت کرده بودند. تلاش کردیم هر محلفی و هر محفل گفت‌وگویی برای روشن شدن ابعاد مختلف عدالت از منظر امام رضا (ع) باشد.

وی اضافه کرد: از آنجا که امام رضا (ع) اهل احتجاجات و گفت‌وگو با غیر بودند و همچنین روایت‌های متعددی از مواجهه ایشان با مسیحیان و زرتشتیان وجود دارد، یکی از شرکت‌کنندگان در جشنواره کشیشی انگلیسی است که آیات انجیل را در حوزه عدالت و مقارن آن را با ادبیات رضوی کنار هم قرار داده است. این نشان می‌دهد که فهم ما از عدالت به هم نزدیک است و این عدالت مبنای خوبی برای تعاملات آینده در جهان است که این نیاز بیش از پیش احساس می‌شود.

کتاب «امام رضا (ع)؛ دانای خاندان محمد (ص)»  در حال ترجمه به زبان صربی است

خوارزمی با بیان اینکه در صربستان هیچ کتابی به زبان صربی درباره امام رضا (ع) وجود ندارد، ادامه داد: هم اکنون کتاب «امام رضا (ع)؛ دانای خاندان محمد (ص)» در حال ترجمه به زبان صربی است و جالب است که صاحب انتشارات در آن کشور به واسطه دیدن سفر‌های اربعین به فرهنگ شیعی علاقمند و داوطلب انتشار این کتاب شده است.

دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در پایان گفت: عراق، لبنان، بورکینافاسو، مالی، آمریکا، اسپانیا، هلند، انگلیس، بلژیک، مراکش، گرجستان، تایلند، بوسنی و ... از کشور‌هایی هستند که در کنگره بین المللی حضرت رضا (ع) شرکت خواهند داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • محبت به اهل بیت (ع) از نعمت های الهی است
  • دهه‌ای به نام «کرامت»...
  • گرفتاری‌های ما در چه چیزی ریشه دارد؟
  • ترویج سیره عملی امام رضا (ع) با برنامه های دهه کرامت
  • ارسال ۲۰۰ مقاله ملی و بین‌المللی به کنگره جهانی حضرت رضا(ع)
  • بازماندگان امام‌زاده ابراهیم چه می‌گویند؟ «تنها ماشین آتش‌نشانی، آب داشت اما راننده نداشت»
  • عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس؛ محور پنجمین کنگره امام رضا(ع)
  • ۳ هزار زنجانی به مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)اعزام می شوند
  • ۳ هزار زنجانی به مراسم سالگرد امام راحل اعزام می شوند
  • تصاویری زیبا از همخوانی خادمان در چایخانه حضرت رضا(ع) | ویدئو