Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-09@09:35:37 GMT

غدیر سرتا سر سیاست دینی است

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۸۴۰۳

غدیر سرتا سر سیاست دینی است

خطیب موقت نماز جمعه تهران با تاکید بر این که غدیر سرتاسر سیاست دینی است گفت: خداوند در سه جا پیامبر(ص) را مورد خطاب قرار داده است. یکی در بحث وحی، دوم در مساله توحید و سوم ابلاغ ولایت حضرت علی (ع) است که در این صورت می‌توانیم بگوییم وحی و توحید و ولایت حضرت علی (ع) یکی است.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله صدیقی امروز یکشنبه (۲۷ مرداد ماه ) در مراسم گرامی‌داشت ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک عید سعید غدیر خم اظهار کرد: این عید تابلویی برای انسانیت است و عیدی است که آیین و شریعت و سبک زندگی در آن ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضرت علی (ع) از آن جهت امیرالمومنین است؛ چرا که حضرت فقط یک شخصیت نیست  بلکه یک جریانی است که از آدم تا خاتم و تا زمان امام عصر (عج) ادامه دارد. در آیه‌ مباهله  وارد شده است که اشرف مخلوقات رسول اعظم (ص) است و حضرت رسول(ص) به تسری از حضرت علی (ع) تاکید می‌کند.

وی گفت: در وصف حضرت علی (ع) آمده است که فاطمه بنت اسد بعد از سه روز در خانه خدا حضرت علی (ع) را به دنیا می‌آورد. حضرت از بدو طلوع در خانه خدا تا غروب در خانه خدا صدها معجزه و کرامت داشته است. اولین فردی که بر پیامبر قرآن می‌خواند حضرت علی (ع) است که سوره مومنون را قرائت می‌کند. خوراک دل علم و معرفت است و ثمره معرفت محبت است و محبت موتور حرکت انسان به سوی اهداف است. دل بی محبت دل مرده است. محبت حضرت علی (ع) اکسیری است که باعث می‌شود دل از غیر خداوند قطع کنیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با تاکید بر این موضوع که انسان برای نجات خود باید شناخت نسبت به هستی داشته باشد و مبدا آن شناخت وجود حضرت علی (ع) است گفت: به جز حب به دنیا هیچ چیزی باعث نمی‌شود که انسان حضرت علی (ع) را که رهبری و زمامداری حق است را کنار گذاشته و به غیر از او را انتخاب کنیم. برخی می‌گویند در کلمه "انما " که حضرت رسول(ص) نقل می‌کند. "انما" معنی نصرت و دوستی را دارد اما انما به این معنی نیست چرا که تمام مومنین باید یکدیگر را دوست داشته باشند و ولایت با کلمه انما فراتر از محبت و تعاون است .الذین آمنو فرد نیست بلکه جریان حاکم است و باید از اول مومن باشیم و ارتباط دل را با خلایق تنظیم کنیم. . فرد حاکم باید رونق دهنده و برپا کننده نماز باشد. در پرتو ارتباط با خداوند است که ارتباط با خلق را تنظیم می‌کنیم و گرفتارهای مادی و نیازهای معنوی جامعه را برطرف می‌کنیم. فردی که در حین نماز فقرا را از یاد نمی‌برد این فرد ، فرد حاکمی است. حضرت با عشق و محبت نیازهای اطرافیان را رفع می‌کند.

صدیقی در ادامه با اشاره به شخصیت علامه طباطبایی و با ارائه کتابی از وی گفت: علامه طباطبایی در کتاب "شیعه در اسلام" به این موضوع اشاره می‌کند که امام دارای سه شان است . اول امامی که خلافت جامعه را در دست دارد و حاکمی عادل است و خلیفه خدا نماینده خدا است و خود این ولایت و عبودیت است. کسی که در ولایت جایگاه دارد، نفر اول در  بندگی است و به جز خدا را در خود نمی‌بیند. نکته دوم تبیین و حراست است یعنی اسرار قرآن دروجود او است و خودش قرآن ناطق است و نکته سوم این است که هدایت باطن را بر عهده دارد. همه ما قلب داریم اما وحی بر دلی نازل می‌شود که بستر و آمادگی آن را دارد. برای اتصال با خدا امام نقطه وصل است. غدیر سرتاسر سیاست دینی است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه با ارائه نکاتی از حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی گفت: ایشان در جایی می‌گوید خداوند در قرآن در سه مورد با پیامبر (ص) به صورت تهدید صحبت می‌کند. یکی در بحث وحی است که وحی را نباید کم و زیاد کند. مساله دوم توحید است که خداوند فرموده اگر شرک در وجود تو راه پیدا کند ویروسی است که با نفوذ آن تمام اعمالت نابود می‌شود و سوم زمانی است که در روز  غدیر می‌فرماید :"یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ..."  یعنی وزن وحی،توحید و ولایت امیر المومنین حضرت علی(ع) یکی است. ولایت فقیه ادامه غدیر است که امیدواریم امام زمان (عج) به زودی ظهور کرده و ولایت اصلی را بر عهده بگیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عيد غدير حضرت علی ع ولایت حضرت علی ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۸۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، ششمین جشنواره سراسری «نقالان علوی» را با مدد مولی الموحدین امیرالمومنین امام علی(ع) از عید قربان تا عید غدیر برگزار می‌کند.

*بخشهای جشنواره

مسابقه بزرگسالان

بخش طلاب

مسابقه دانش آموزی ۲ مقطع (ابتدایی و متوسطه) در ۴ سطح

مسابقه طومارنویسی

پژوهش و پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی

نمایشگاه پرده‌ها و نقاشی خیالی‌سازی

*مسابقه بزرگسالان

شرکت‌کنندگان در این بخش از بین هنرمندان و دانشجویان با سابقه اجرای نقالی کشور هستند. انتظار می‌رود در این بخش مجالس با آداب و ریزه‌کاری‌های سنتی، انتخاب طومارهای غریب و نقل های بدیع و حفظ ساختار نمایشی نقالی آمیخته به خلاقیت‌های فردی را شاهد باشیم.
جشنواره در این بخش میزبان ۱۰ اثر از برگزیدگان هیئت انتخاب آثار می باشد.به شرکت کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت می‌شود.

*بخش طلاب

با عنایت به زمینه‌های تحصیلی، پژوهشی و مطالعاتی طلاب، فعالیت و حضور این گروه در حوزه نقالی و پرده‌خوانی می‌تواند پیوندی عمیق بین هنر و معرفت ایجاد کند. اسناد تاریخی گواه آن است که در ادوار مختلف، نقالان و پرده‌خوانان ضمن تسلط بر ادبیات داستانی، عالم به علوم دینی و معرفتی، قاری قرآن و مشرف بر حدیث بوده‌اند و همواره با نقل داستان‌هایی با مضامین حماسی و دینی، خواندن پندنامه‌ها و ربط‌زدن داستان‌ها با زندگی روزمره مردمان هم‌عصر خود، در دل تکایا و حسینه‌ها، از نقالی مکتب‌خانه‌ای ساخته بودند.

از سویی دیگر، با عنایت به فعالیت‌های تبلیغی طلاب، نقالی و پرده‌خوانی می‌تواند به عنوان ابزاری چند رسانه‌ای با ویژگی سهولت در اجرا، مکملی مهم برای امر تبلیغ باشد.

این بخش غیر رقابتی است. جشنواره در این بخش پذیرای حداکثر ۱۰ اثر است.

به شرکت‌کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت می‌شود.

*مسابقه دانش آموزی ۲ مقطع (ابتدایی و متوسطه)

بخش دانش آموزی در ۲ مقطع ابتدایی و متوسطه، در ۲ دوره اول و دوم، مجموع ۴ گروه سنی برگزار می‌شود. جشنواره در این بخش با نظر هیات‌انتخاب از هر گروه سنی میزبان ۵ شرکت‌کننده است. به شرکت‌کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت می‌شود.

*مسابقه طومارنویسی

با فقدان استادان مکتبی و سنتی و از بین‌رفتن بخشی از طومارها و از سویی گسترش هنر نقالی بین جوانان و نوجوانان، جامعه هنری نیازمند تولید طومارهایی با شاخصه‌های ادبی و هنری است. ویژگی طومارهای نقالی چنین شمرده شده است.

الف ـ سابقه و اصالت داستان‌ها

ب ـ آداب و آیین‌ها

ج ـ اهمیت زبانی

با عنایت به موارد یادشده، مسابقه طومارنویسی می‌تواند زمینه‌ساز کشف و معرفی طومارنویسان و طومارهای جدید برای تقویت و گسترش نقالی و کمک حال نقالان باشد.

در این بخش از آثار راه‌یافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی می‌شوند. به هر اثر حق‌التالیف پرداخت می‌شود و طومارهای برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.

*پژوهش و پایان نامه‌های برتر دانشجویی

تشویق و ترغیب دانشجویان و پژوهشگران برای شناخت جنبه‌های فلسفی، شیوه‌های اجرایی، آداب و ساختار نمایش‌های ایرانی، کارکردهای اجتماعی، سیر تاریخ سیاسی و اعتقادی، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری نمایش‌های ایرانی از رخدادهای تاریخی، سیر تحول و تطبیق نمایش‌های ایرانی با تحولات اجتماعی و ... می‌تواند منجر به تولید پژوهش‌نامه‌ها و مقالات متعددی شود.

در بخش پژوهش و پایان‌نامه‌های برتر، جشنواره پذیرای پایان‌نامه‌های تخصصی و میان‌رشته‌ای با موضوع نقالی و پرده‌خوانی در تمامی مقاطع، پژوهش‌ها و مقالات آزاد است.

در این بخش از آثار راه‌یافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی می‌شوند. به هر اثر حق‌التالیف پرداخت می‌شود و آثار برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.

*نمایشگاه پرده‌ها و نقاشی خیالی‌سازی

با هدف آشنایی عمومی با هنر فاخر نقاشی خیالی‌سازی (پرده)، هم‌زمان با برگزاری جشنواره و در بخش جنبی، نمایشگاه پرده‌های سنتی و طراحی‌های گرافیگی جدید، برگزار می‌شود. از هنرمندان نقاش یا مالکان پرده‌های سنتی‌، برای نمایش و شرکت در این بخش دعوت به عمل می‌آید.

گاه ‌شمار جشنواره:

* مهلت ارسال آثار در تمامی بخش‌ها ۲۰ خرداد است.

* اعلام نتایج آثار منتخب ۲۵ خرداد

* زمان برگزاری جشنواره از ۱ تا ۴ تیر است.

*آیین اختتامیه جشنواره ۵ تیر و مقارن با عید سعید غدیر است.

* محورهای جشنواره:

۱- زنده نگه‌داشتن معارف علوی و واقعه غدیر خم به ویژه واقعه مباهله

۲- احیا و ترویج اشعار و متون ادبی غنی ایرانی و اسلامی با محوریت ولایت؛ غدیر و مباهله

۳- بیان سبک زندگی، علم و عمل حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)

۴- ترویج اخلاق و جوانمردی برگرفته از سیره نبوی و علوی

۵- پاسداشت فرهنگ ولایتمداری در جامعه ایرانی-اسلامی

موضوعات جشنواره:

۱- پرداختن به اهمیت مباهله از منظر آیه ۶۱ سوره آل عمران: «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ الله عَلَی الْکاذِبِینَ»

۲- بیان داستان مباهله و واقعه غدیر و معرفت‌شناسی سیره زندگانی امیرالمومنین (علیه السلام)

۳- نقش واقعه غدیر و مباهله در پذیرش ولایت و ولایت‌پذیری در زمان معاصر

* شرایط عمومی جشنواره

تکمیل و تایید فرم جشنواره به ‌منزله آگاهی و پذیرش قوانین و رعایت تمامی مقررات جشنواره است.

هر متقاضی می‌تواند حداکثر یک اثر را برای حضور در جشنواره ارایه کند.

متون مورد استفاده هنرمندان و شرکت‌کنندگان باید بر اساس متون پیشنهادی ستاد جشنواره و یا منابع معتبر باشد. (معرفی منابع الزامی است.)

تمامی هنرمندان می‌توانند فیلم نقالی، فایل متن طومار و پژوهش‌ها و فرم شرکت در جشنواره را به صورت حضوری در تهران به دبیرخانه تحویل و یا به آدرس دبیرخانه از طریق پست ارسال کنند.

هر اثر نقالی باید حداقل ۱۵ دقیقه و حداکثر ۲۰ دقیقه باشد.

هیات‌انتخاب، آثاری را که فاقد کیفیت مناسب صدا و تصویر باشند مورد ارزیابی قرار نخواهد داد.

هر شرکت‌کننده در صورت پذیرفته‌شدن باید الزاما همان اثر ارسالی به دبیرخانه و پذیرفته‌شده را در جشنواره اجرا کند.

کد خبر 6099549 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • محبت به اهل بیت (ع) از نعمت های الهی است
  • حضرت معصومه علیها السلام، الگوی هویت دخترانه در اسلام
  • اعتراض دانشجویان دنیا علیه جنایات اسراییل نشان از بیداری آنان است
  • جلسه تبیین برنامه های دهه امامت و ولایت برگزار شد
  • برنامه‌های دهه امامت و ولایت تبیین شد
  • ۶۵۰ مبلغ دهه کرامت در خراسان جنوبی فعالیت تبلیغی خواهند داشت
  • استقلال خوزستان وارد کل‌کل با نساجی شد!
  • منبع تغذیه طرح آبرسانی غدیر از دز به کرخه تغییر یافت
  • انتشار فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی
  • نقش و تأثیر زنان فرهیخته مسلمان در ارتقا اندیشه دینی بررسی می شود